szombat, február 24, 2007

Eladó Jim Clark autója


Árverésre viszik Jim Clark Lotus 25-ös versenyautóját. Az R5 jelű autót Clark Pau és Imola pályáján győzelemre vitte, ezzel megágyazott 1963-as, élete első, világbajnoki címének. A korábbi évek a Ferrarié voltak, jobb autót csináltak a hengerűrtartalom és oktánszám csökkentési szabályokhoz. A filmen látszik a tervező zseni Colin Chapmann is, aki éppen Clark idejét méri. Chapmann ezzel a Lotussal a mai Forma-1-es autók kiinduló szerkezetét hozta össze, a monocoque tubus miatt olyan merev az autó, hogy a legkisebb kormánymozdulatra is azonnal reagál. A filmen látható kormányáttétel azóta még rövidebb lett. Az autó egy későbbi versenyen, a Belga GP-n, apróra tört, de Clark egyik szerelője gyári állapotra restaurálta a 80-as években. Az árverés leütési árát 400 ezer fontra jósolják.
Az 1963-as film igazi különlegesség, az autót jól megterhelte a kamera, de Jim Clark az Oulton Parki versenyen, ami nem volt GP futam, vállalta a forgatással járó kellemetlenséget, többek között az autó súlypontjának megváltozását. Az arcát és a pedálkezelést mutató bevágások az edzésen készültek. A filmen látszik Clark nagysága is, számtalan helyen éppen a csúszáshatáron mozog az autó, az egyik külső kamerás rész felvillantja, hogy majdnem túlkormányozódik a Lutus, de Clarknak nem kellett az időgyilkos ellenkormányzást bevetnie, a súrlódás még éppen íven tartotta. Akik ültek versenyautóban nem meglepő, hogy mennyire kihasználja az út mindkét oldalát, egy alkalommal centikre megy a szélétől, a rádiusz bővítés nagy mestere nyugodtan kalandozhatott az ideális íveken, ellenfél nem zavarta.
A fotón az autó egyik közelmúltbeli megjelenése látható, ilyen fellépéseket az árverési kedv fokozására és a működőképesség bemutatására szerveznek.

Nincsenek megjegyzések: